بازدید 8281
۵
کیوسک بین الملل تابناک

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام، توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه، رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل، برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان و شلیک ۴ موشک به پایگاه ترکیه در شمال عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲ 16 November 2021

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

کیوسک بین الملل تابناک: توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام، توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه، رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل، برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان و شلیک ۴ موشک به پایگاه ترکیه در شمال عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، روز گذشته (۱۵ نوامبر- ۲۴ آبان ماه)، «ما ژائوژو» معاون وزیر خارجه چین با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی یک نشست ویدئویی برگزار کردند.

بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین، معاونین وزیر خارجه سه کشور ایران، چین و روسیه در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به تبادل نظر عمیق پرداختند و در این خصوص به اجماع گسترده رسیدند.

وزارت امور خارجه چین در خصوص برجام، که یکی از محورهای گفت‌وگوهای سه جانبه نمایندگان پکن، تهران و مسکو بود، اشاره کرد و گفت: «چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد.»

پیش از این، علی باقری شب گذشته (دوشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر منتشر کرد، درباره نشست مجازی با همتایان چینی و روس خود نوشت: «امروز نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تاکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش روی، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.»

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

«چانگ هوا» سفیر چین در ایران نیز در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: «چین، روسیه و ایران به تقویت همکاری و هماهنگی در برجام تأکید کردند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در هفته گذشته در سفر به چهار پایتخت اروپایی ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه درباره دور آتی مذاکرات در وین به گفت‌وگو پرداخت و بر لغو تحریم‌های آمریکا تأکید کرد.

رایزنی‌های باقری در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۴ که قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود، صورت گرفته است.

باقری پیش از این نیز به بروکسل و مسکو سفر و ضمن رایزنی با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این ارتباط ویدئویی، با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری خلق چین و همسویی مواضع سه کشور در موضوعات مختلف بین‌المللی، سیاست اصولی سه کشور در ترویج چندجانبه گرایی، مقابله با یکجانبه گرایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، هزینه مقابله با یکجانبه گرایی است.

باقری ضرورت لغو همه تحریم های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت قابل راستی آزمایی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران از عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش روی برشمرد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده مدعی است، قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات، اصرار آمریکا بر حفظ برخی تحریم‌هایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکاست که بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است؛ مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ گونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا راستی‌آزمایی شود. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ یکجانبه از این توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد؛ کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم نموده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

 توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه

وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با همتایان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص شرایط در مرز دو کشور به گفت‌وگو پرداخت که به نظر مثمر ثمر واقع شده است.

 آرتی گزارش داد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ارمنستان و آذربایجان تصمیم گرفتند بعد از مذاکرات با وزیر دفاع روسیه تدابیر خصمانه و نظامی را متوقف کرده و اقدام به بسط ثبات در منطقه مرزی کنند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه جدیدی اظهار کرد: در نتیجه مذاکرات تلفنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی، دو طرف تصمیم گرفتند تدابیری در جهت گسترش ثبات اوضاع بیندیشند.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

این وزارتخانه افزود: در حال حاضر اقدامات خصمانه در منطقه کوهستانی متوقف شده و اوضاع عادی و تحت کنترل است.

پیشتر بخش مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان و سرگئی شویگو در خصوص شرایط در مرز آذربایجان و ارمنستان خبر داده بود.

در این بیانیه آمده بود: وزیر دفاع روسیه بر آمادگی خود مبنی بر انجام تلاش حداکثری جهت پایان دادن به عملیات‌ نظامی، بازگرداندن زندانیان و حل و فصل شرایط خبر داد.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: شویگو تماس تلفنی هم با همتای جمهوری آذربایجان داشته و آنها تنش اوضاع در مرزهای باکو و ایروان را بررسی کردند.

وزیر دفاع روسیه همتای ارمنی و زاکر گسانوف، همتای آذربایجانی خود را به توقف اقداماتی فراخوانده که منجر به تنش نظامی بین دو کشور شده است.

رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل

نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شنبه شب به وقت تهران، از رایزنی با سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد.

«بنی گانتز» نخست وزیر رژیم اسرائیل در توییتی بدین منظور نوشت: «دیدار با "لیندا توماس-گرینفیلد"، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بسیار خوشحال کننده بود. من از او به خاطر مشارکت شخصی و حرفه‌ای در پیوند قدرتمند بین ایالات متحده و اسرائیل و همچنین حمایت او از اسرائیل در مجمع بین‌المللی سازمان ملل تشکر کنم.»

گانتز در ادامه نوشت: «ما در مورد مسائل امنیتی که نیازمند پاسخ قوی بین‌المللی از جمله تهدیدات هسته‌ای و منطقه‌ای ایران و نیز درباره همکاری دفاعی و حمایت حیاتی از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل صحبت کردیم.»

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه با «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کرد. لاپید در این دیدار بار دیگر ادعای رژیم صهیونیستی درباره ایران را تکرار کرده و گفت که ایران با مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود به دنبال خرید زمان بوده و موضوع پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیگر مطرح نیست.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ایران هیچ قصدی برای بازگشت واقعی به توافقی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از آن خارج شد، ندارد.

«وندی شرمن» نفر دوم وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن نیز با همتای صهیونیست خود دیدار و بر «تعهد آهنین» دولت جو بایدن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای کوتاه درباره دیدار «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه این کشور با قائم مقام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی منتشر کرد. طبق این بیانیه، وندی شرمن روز دوشنبه (دیروز) در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن با آیدان رول، همتای صهیونیست خود دیدار و درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «معاون وزیر امور خارجه درباره اهمیت شراکت آمریکا و اسرائیل و مسائل امنیتی منطقه‌ای گفت‌و‌گو کرد.»

تشدید دیدارهای مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در شرایطی انجام می‌گیرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین نشست خبری خود از رایزنی‌های مرتب و اطلاع‌رسانی مداوم واشنگتن به تل‌آویو درباره روند مذاکرات وین خبر داد.

برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو - CSTO ) با حضور نیروهای ویژه در تاجیکستان رزمایش نظامی برگزار می کند.

به گزارش پایگاه خبری «آسیا پلاس» تاجیکستان، سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ نوامبر ( ۲۶ تا ۲۸ آبان ) در تاجیکستان رزمایش نظامی «کوبالت ۲۰۲۱» با حضور نیروهای ویژه برگزار می کند.

اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو ) ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان واحدهای خود از نیروهای ویژه، سربازان داخلی، نیروهای امنیتی، نیروهای شرایط اضطراری و ماموران کمکی و پشتیبانی مبارزه با مواد مخدر را به این رزمایش اعزام خواهند کرد.

قرار است روسیه سربازانی از نیروهای ویژه و گردان شناسایی پایگاه ارتش بیست و یکم خود را به همراه دو بالگرد به محل این عملیات نظامی گسیل کند.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

پیشتر دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده بود که اقدام ها و همکاری های مشترک برای ضمانت امنیت در تاجیکستان در صورت تشدید مناقشات مرزی است و در همین راستا، عملیات نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی انجام خواهد شد. هدف اصلی سازمان، تامین امنیت کشورهای عضو است.

در ماه اوت روسیه رزمایش نظامی مشترکی با نیروهای تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داد. این رزمایش شش روزه در ادامه همان برنامه و با هدف ایجاد امنیت در آسیای میانه است.

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با هدف بالا بردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است.

این پیمان در ۱۵ می ۱۹۹۲ در شهر تاشکند ازبکستان امضا شد. امضاکنندگان این پیمان کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه بودند. جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۳، گرجستان در نهم دسامبر ۱۹۹۳ و بلاروس در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ این پیمان را امضا کردند و پیمان مذکور از ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ رسماً فعالیتش را آغاز کرد.

شلیک چهار موشک به پایگاه ترکیه در شمال عراق

منابع خبری عراق از هدف قرار دادن پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق خبر دادند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد که پایگاه «زلیکان» واقع در شمال شرق موصل که متعلق به نظامیان ترکیه است، هدف چهار موشک گراد قرار گرفته است.

این در حالی است که زلیکان، شانزدهم آبان ماه جاری هدف هفت موشک کاتیوشا قرار گرفت.

21 مرداد ماه گذشته نیز زلیکان هدف حملات راکتی قرار گرفته بود. در آن حمله، تعداد راکت های شلیک شده به این پایگاه، پنج عدد بود.

در همین ارتباط، «محمد الشبکی» نماینده پارلمان عراق در خصوص طرح هدفمند ترکیه برای سیطره بر موصل و الحاق آن به خاک خود هشدار داد و گفت که تلاش‌های ترکیه در این مسیر، از سال ۲۰۱۴ تاکنون، همچنان ادامه دارد.

توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/  توفف درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مداخله روسیه/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل/ برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

وی تصریح کرد: «ترک‌ها یک پروژه در نینوی دارند و از مدت‌ها پیش برای آن، برنامه‌ریزی کرده‌اند. موضوع تنها هدف قرار دادن حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیست، بلکه اهداف دیگری نیز در میان است.»

وی توضیح داد که این پروژه، پیش از سال ۲۰۱۴ با هدف سیطره آمریکا بر موصل و اداره آن از طریق کنسولگری ترکیه طرح شد و امروز تلاش‌های آنکارا برای سلطه بر این منطقه از طریق حملات نیروهای ترکیه، تلاش‌های آن برای الحاق اراضی عراقی به خود و قرار دادن آن در نقشه جغرافیایی‌اش کاملا مشهود است.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است، از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

ترکیه از آوریل گذشته چندین عملیات نظامی را به بهانه مبارزه با پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده و به راحتی از احتمال حمله به منطقه سنجار در غرب استان نینوی سخن می‌گوید. امری که با واکنش گروه‌های سیاسی و نظامی عراقی مواجه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
ارمنستان متجاوز اشغالگر ۳۰ ساله
نه تنها منطقه زنگه زور بلکه خود ایروان نیز ترک نشین بوده اند و باید به وطن جان آزربایجان برگردانده شوند
چین روسیه از تحریم های امریکا بیشترین صود رو میبرن
با طناب چین و روسیه وارد چاه نشوید...
توافق چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری درباره برجام/ رایزنی ضد ایرانی بنی گانتز با سفیر آمریکا در سازمان ملل:
قیمت هر متر از خاک یک کشور که ایران از چنگ امریکا و همپیمانش در میاورد چقدر است؟ لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و ... ارزششان چقدر است، اگر ایران نبود چین و روسیه در خواب هم تصور تسلط بر اقتصاد و خارج کردن آنها از زیر سلطه امریکا را نمیکردند، پس امریکا و ناتو نمیتوانند ایران را رها کنند. چین باید ایران و ملتش را برسر بگذارند. چون هر چه دارند و خواهند داشت از ایران است و این ایران است که در خط مقدم مبارزه است با غرب است و نه چین یا حتی روسیه. این فشارهای معیشتی اصلا حق ملت ایران نیست، باید چین و روسیه این را بخوبی درک کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی